21 reviews
9.3 / 10

Actualiteit: maak er gebruik van!

Actualiteit: maak er gebruik van!

De kans is groot dat je oog op deze carnaval vierende dame valt omdat we in de carnavalsperiode zitten. Vergeet nooit: nieuws heeft een enorme aantrekkingskracht. Velen slaan bij het ontbijt de krant open, zetten de tv aan om het nieuws te kijken of volgen NU.nl. Op basis van nieuwswaarde selecteer je wat je wel en niet wilt lezen. Als je deze interesse bevredigt, ben je snel verzekerd van de aandacht van de lezer.

Een onderwerp heeft nieuwswaarde als het voldoet aan het ABABA-criterium. ABABA staat voor:

  • Actualiteit
    Nieuws is wat zojuist is gebeurd of nog staat te gebeuren.
  • Belangrijkheid
    Nieuws is als er veel op het spel staat, als er sprake is van een duidelijke ontwikkeling, als er veel mensen door worden getroffen. Over het algemeen geldt: hoe negatiever de gevolgen, hoe groter de interesse.
  • Afwijking
    Nieuws is wat duidelijk anders is dan waar men op rekent.
  • Belangstelling
    Nieuws is als veel lezers zelf de gevolgen ervan ondervinden of ermee worden geconfronteerd.
  • Autoriteit
    Nieuws is informatie die van een belangrijke bron afkomstig is.

Sluit aan bij actuele thema’s

Media hebben bepaalde thema’s waarover ze veel berichten. Probeer aan te sluiten bij thema’s. Waar kranten, tijdschriften, televisie, radio, nieuwssites bijvoorbeeld veel aandacht voor hebben zijn thema’s als:

  • Milieu
  • Groot binnenlands nieuws
  • Nieuws uit eigen woonplaats
  • Misdaad, rechtszaken
  • Binnenlandse politiek
  • Wetenschap en techniek in populaire vorm
  • Landelijk/internationaal voetbal
  • Grote sportevenementen
  • Groot buitenlands nieuws
  • Nieuws over televisie- en showwereld
  • Seizoenen

Speel in je communicatie daar waar kan in op actuele thema’s. Maak blogs en andere nieuwsitems, social media posts die inhaken op actuele thema’s en je zult zien dat je zichtbaarheid groeit!

Meer weten? Wij helpen je bij het ontwikkelen van ideeën voor je marketing- en communicatieactiviteiten en de inhoud van je content.

Neem contact op

terug naar het overzicht