Twaalf schrijftips

Schrijven is wat er in de Lime C-stal heel logisch is. Maar zo logisch als dat voor ons is, zo lastig kan het voor anderen zijn. Hoe zorg jij dat je tekst gelezen wordt? 12 tips!
1. Bedien de zappende lezer
Zorg dat je de zappende lezer goed bedient door het maken van aantrekkelijke koppen. Het intro geeft antwoord op de 5 W's plus H: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom en Hoe? Gebruik bij je artikel kaders waarin je feiten en cijfers in weergeeft.
2. Opbouw tekst: hapklare brokken
Bouw je tekst op met de volgende ingrediënten: kop, intro, alinea’s met tussenkopjes erboven, een slot waarin een conclusie staat, foto met een fotobijschrift.
3. Beeldgebruik
Tekst, beeld en vormgeving vormen voor de lezer één geheel. Samen verleiden ze de lezer om te beginnen aan het stuk of om door te lezen. Zoek naar originele beelden. Maak close-ups van de persoon als de omgeving niets interessants te bieden heeft. Maak een fotobijschrift waarin je een pakkende uitspraak zet. Of benut het fotobijschrift om de kern van je artikel weer te geven.
4. Kort en krachtig
Maak korte zinnen. Maximaal 15 woorden per zin. Dynamische werkwoorden en bedrijvende vorm. Gebruik vraagtekens en uitroeptekens.
5. Actief taalgebruik
Probeer ‘worden’ en ‘zijn’ zoveel mogelijk te vermijden. Dus niet: De krant wordt gelezen. Maar: Piet leest de krant. Gebruik spreektaal en tegenwoordige tijd.
6. Reactie oproepen
Stel vragen aan de lezer. Dan gaat de lezer nadenken over je tekst.
7. Prikkelende koppen
Een kop kan op allerlei manieren heel prikkelend zijn. Ze zijn herkenbaar voor de lezer of roepen juist vragen op. Denk ook eens aan een uitroep, tegenstelling of alliteratie. Gebruik de directe aanspreekvorm. Kies soms populair taalgebruik of de gebiedende wijs. Of maak een kop dubbelzinnig. Gebruik als het kan ook eens humor!
8. Verplaats je in de behoefte van de lezer
Haak aan op een onderwerp of actuele situatie waar de lezer zich in herkent. Toon begrip en probeer nieuwsgierigheid op te wekken. Los bijvoorbeeld het probleem van de lezer op, haal onzekerheid weg.
9. Hot items
Bied het laatste nieuws, haak in op actualiteit. Voer waar kan bekende personen op. Kies een onderwerp waar veel emotie in zit of waar veel lezers bij betrokken zijn.
10. Maak teksten persoonlijk door quotes
Door personen op te voeren in je tekst, maak je je materiaal interessant voor de lezer. Gebruik citaten en leuke persoonlijke uitspraken of anekdotes.
11. Vriendelijke toon
Zorg voor een prettig leesbare toon. Wees vriendelijk als je de lezer vraagt om te reageren.. Blijf wel duidelijk.
12. Nieuwswaarde
Wat is nieuws? Nieuwswaarde komt tot stand door: ingrijpende gebeurtenissen, sterke afwijking van het gemiddelde in positieve en/of negatieve zin of onverwachte wendingen. Nieuwswaardig is ook dichtbij: in de gemeente of iets wat een grote groep raakt. Het opvoeren van bekende Nederlanders of regionale bekendheden trekt ook de aandacht.
Zin in meer?
Lime C geeft communicatieadvies, ontwikkelt bladformules en zorgt voor de uitvoering van communicatiemiddelen. Daarnaast ontwikkelen en geven wij schrijfworkshops. Een greep uit ons aanbod: schrijven voor het web, nieuwsbrieven en andere digitale informatiedragers zoals Twitter. Schrijven voor in- en externe magazines. Schrijven van rapporten en conclusies. Onze workshops bieden wij zowel in-company als op basis van open inschrijving aan. Meer informatie? Neem contact met ons op, wij beantwoorden graag je vragen!
terug naar het overzicht