21 reviews
9.3 / 10

Zoekmachineoptimalisatie in 2017: 6 belangrijke ontwikkelingen

Zoekmachineoptimalisatie in 2017: 6 belangrijke ontwikkelingen

Elk jaar verandert SEO. In 2015 lag de focus vooral op mobielvriendelijke websites. Vorig jaar werden  longtail zoekwoorden en lokale SEO belangrijker. In 2017 zal de focus liggen op meer snelheid en relevantie. 

1. Verbeter de mobiele snelheid met AMP

Het belang van snelheid voor mobiele apparaten is het afgelopen jaar sterk gegroeid. Een trage laadtijd wordt door de gebruikers als slecht ervaren. Eén seconde vertraging kan al resulteren in 7% minder conversies. Google introduceerde een jaar geleden Accelerated Mobile Pages (AMP).  AMP is een techniek die ervoor zorgt dat al het extra’s van de website wordt weggelaten en dat alleen de minimaal benodigde informatie aan de gebruiker wordt getoond. Volgens Google kan dit de laadsnelheid met 15% tot 85% verbeteren.

2. Voice Search

Er wordt steeds meer gezocht op mobiele apparaten door middel van Voice Search. Je kunt je vragen stellen aan Siri van Apple of Google Now. Gesproken opdrachten bestaan uit langere zoekwoordcombinaties, denk bijvoorbeeld aan vragen of complete zinnen. Belangrijk is dat je rekening houdt bij gesproken zoekopdrachten die jouw sitebezoeker doet. Twee factoren zijn belangrijk bij het toepassen van Voice Search zoekopdrachten op jouw SEO:

Gesproken taal

Bij het maken van content voor jouw website is het belangrijk rekening te houden met gesproken taal. Er zullen veel meer vragende voornaamwoorden als waar, wat en hoe gebruikt worden. Een FAQ, ofwel een pagina waar vraag en antwoord staat, is erg relevant voor de bezoeker om snel antwoorden te vinden kunnen.

Longtail zoekwoorden

Er worden via gesproken taal (Voice Search) langere en specifiekere zoektermen gebruikt (longtail zoekwoorden). Dit komt omdat sitebezoekers altijd alles zo snel mogelijk willen doen. Een hele zin typen duurt voor de meeste mensen  te lang en daarom wordt er vaak gekozen voor korte, algemene termen.

3. Externe linkbuilding

In september vorig jaar deed Google een nieuwe update  van het Pinguin Algoritme. Door deze update wordt de indexering in Google nu real-time aangepast en zijn veranderingen veel sneller zichtbaar. Er wordt real-time gekeken naar onder andere de betrouwbaarheid van externe links. Dit zal in 2017 direct invloed hebben op jouw ranking. Het is daarom belangrijk om de externe links van jouw website na te gaan en om de niet relevante links te verwijderen.

4. Featured snippets

Featured snippets vormen een samenvatting van het antwoord van de vraag die jij als zoeker stelt in Google. Een samenvatting van het antwoord wordt bovenaan de zoekresultaten uitgelicht in de zogenoemde answer box. Zoekers gebruiken steeds vaker een letterlijke vraag als zoekopdracht, waardoor Google slimmer wordt en vragen beter gaat begrijpen. Google kiest vervolgens uit haar eigen index de website met het beste antwoord voor de bezoeker uit. Zorg ervoor dat je met jouw bedrijf een autoriteit wordt en optimaliseer je teksten zo dat je kans maakt op een vermelding in de vorm van Featured Snippets. Met het samengevatte antwoord maak je de zoeker nieuwsgierig naar de rest van het antwoord, waarmee je je website een flinke boost kan geven.

5. Veiligheid

Ruim twee jaar geleden kwam Google met het nieuws dat een beveiligde verbinding voor een hogere positie tussen de zoekresultaten gaat zorgen, maar met de nieuwste update van Google Chrome gaat HTTPS een nog belangrijkere rol spelen. Sterker nog, vanaf begin januari 2017 markeert Google Chrome (versie 56) om te beginnen alle webpagina's zonder HTTPS-verbinding waarop wachtwoord- of creditcardgegevens gevraagd worden als onveilig. Daarnaast draagt een HTTPS-verbinding bij aan een betere vindbaarheid in Google, omdat Google een website die voorzien is van een SSL-certificaat hoger waardeert. Het bezit van een SSL-certificaat zal in 2017 een nog zwaardere rankingfactor worden.

6. Lokale SEO

Lokale SEO is zoekmachine optimalisatie die puur gericht is op een bepaalde regio of plaats. Met lokale SEO wordt de zichtbaarheid van je bedrijf verhoogd door je website naar de top van de lokale zoekresultaten te brengen. Stel dat je een schilder bent en in een klein gebied opereert dan is het interessanter om gevonden te worden op zoektermen als ‘schilder in Houten’ dan op hoog concurrerende zoekwoorden als ‘schilder’. Zorg ervoor dat je locatiegerichte pagina’s hebt met je locatie op prominente en belangrijke plekken.

Meer dan de helft van de mobiele zoekopdrachten (53%) is gericht op een specifieke locatie. Door het goed toepassen van lokale SEO kun je hierdoor nóg beter scoren in Google Maps. Wanneer iemand in de buurt van de locatie van jouw bedrijf iets opzoekt, dan zal jouw website hoger ranken dan wanneer iemand uit de andere kant van het land hetzelfde opzoekt. De zoekresultaten worden dus steeds relevanter voor de locatie van de gebruiker.

Conclusie

SEO blijft nog steeds een belangrijk deel van je online strategie. Wil jij je ranking tussen de resultaten verbeteren? Dan zou je toch echt met de bovenstaande trends rekening moeten houden. Wil je meer informatie of advies over hoe je dit het beste kunt aanpakken? Neem dan gerust contact met ons op!

terug naar het overzicht