11 reviews
9.1 / 10

6 tips om een corporate story te maken

06-05-2014 6 tips om een corporate story te maken

In veel bedrijven moet elk dubbeltje worden omgedraaid en ontstaat er automatisch een spanningsveld tussen kosten en service. Want je wilt de service wel bieden, maar met minder mensen op de afdeling, wordt het moeilijk om de verwachtingen van klanten te overtreffen. De energie in veel organisaties gaat verloren in eindeloze discussies, wat doen we wel, wat doen we niet? Alles wordt helderder als de koers duidelijk is, de stip op de horizon, het verhaal van de organisatie. Het verhaal waar mensen trots op zijn, wat ze graag doorvertellen op feestjes en aan vrienden of familie. De corporate story helpt om de focus helder te krijgen. Zes tips om te komen tot een corporate story:

  1. Interviewen: verhalen zitten in mensen. Mensen die al wat langer bij de organisatie werken en nieuwkomers, allen hebben ze een beeld bij de organisatie. Door verhalen te verzamelen, kun je een rode draad ontdekken wat het fundament wordt van je corporate story.
  2. De waarom-vraag: probeer antwoord te vinden op de waarom-vraag. Waarom doen we wat we doen? Wat motiveert? Waar zit de energie? Wat willen we oplossen?
  3. Maximaal 2 pagina's: dwing jezelf te schrappen en de essentie over te houden. Maak keuzes en maak het verhaal niet langer dan 1000 woorden.
  4. Gebruik voorbeelden, blijf niet hangen in abstracte termen.
  5. Zet je verhaal om in gesproken tekst, woorden of (film)beelden. 
  6. Deel het verhaal intern, zorg dat mensen het verhaal begrijpen en het zich eigen kunnen maken. 

 

terug naar het overzicht