20 reviews
9.3 / 10

Jaarplan interne communicatie maken

Jaarplan interne communicatie maken

Een gedegen plan voor je afdeling interne communicatie helpt om ervoor te zorgen dat je als team zelf aan het roer zit van de activiteiten. Maar al te vaak horen wij dat medewerkers communicatie kunnen verworden tot uitvoerders die geen richting (meer) kunnen bepalen. Met een goed onderbouwd plan kun je het tij keren en krijg je grip en meer regie.

Employee journey

Blije, gemotiveerde medewerkers, dat wil iedere organisatie. Steeds vaker valt de term 'employee journey'. Dit betekent de beste beleving realiseren voor medewerkers waardoor ze met plezier en enthousiasme aan het werk gaan. Dat is een behoorlijke uitdaging, maar niet onmogelijk! 

Inzicht in organisatiewensen en medewerkersbehoefte

Een goed plan voor je afdeling interne communicatie begint bij inzicht hebben in de missie, visie en strategie van de organisatie. Vervolgens ga je met HR kijken wat de bedoeling is wat betreft medewerkers, wat wordt er van hen verwacht en hoe kun je daar een bijdrage aan leveren als het gaat om interne communicatie? Net zo belangrijk als inzicht in de 'opdracht' vanuit de organisatie, is het belangrijk om inzicht te hebben in hoe medewerkers hun werk beleven. Vraag hen wat hun ervaringen zijn met de organisatie, wat vinden zij belangrijk? Wat gaat goed en wat kan beter?

De rol van de afdeling interne communicatie

Als je zicht hebt op het grotere geheel, kun je nadenken wat voor rol je wilt dat de afdeling interne communicatie pakt. Zijn jullie van strategie en advies of productie en ondersteuning? Wat voor capaciteit heb je in eigen huis en wat kun en wil je inhuren? Een duidelijk profiel van je afdeling helpt om de juiste richting te kiezen. 

Thema's en doelstellingen bepalen

Interne communicatie valt uiteen in antwoord geven op de vragen: waarom, wat en hoe (why, how, what). Binnen deze thema's kun je doelstellingen bepalen maar ook nagaan in hoeverre de afdeling interne communicatie hier een bijdrage aan gaat leveren.

  • Waarom: waarom doen we wat we doen (motivatie)? 
  • Wat: wat moeten we doen, wat betekent dit voor mij, wat wordt er van mij verwacht?
  • Hoe: wat is het kader en waar moeten we rekening mee houden?

Communicatiekanalen en -middelen bepalen

Samen met je team kijk je naar de middelen, denk na over persoonlijke communicatie, schriftelijk, digitaal, audio-visueel. Per middel maak je een overzichtelijke matrix. Hieronder een voorbeeld van een interne communicatiematrix.

Interne communicatiematrix

Middel Doelgroep Doelstelling Type informatie Frequentie
Nieuwsbrief        
Nieuwsbrief        
(Social) intranet        
Presentaties/bijeenkomsten        

Doe regelmatig onderzoek onder personeel: zijn zij de happpy employee? Zijn ze ambassadeur? Hoe voelen zij zich? Door regelmatig onderzoek te doen naar hun tevredenheid en beleving kun je je interne communicatiestrategie en -middelen bijsturen.

Wil je meer weten?

Wij kunnen je helpen om je plan te maken, focus aan te brengen en meer regie te pakken. Neem contact met ons op! 

Contact 

terug naar het overzicht