21 reviews
9.3 / 10

Papier of digitaal?

Papier of digitaal?

Digitaal en ‘social’ lijkt de trend. Opdrachtgevers vragen vaak of we van print kunnen omschakelen naar online. Fish where the fish are is een belangrijke zin die wij hanteren bij ons advies. Het gaat immers nog steeds om de oude communicatieprincipes die we allemaal kennen: weten waar je doelgroep zich bevindt, weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Wat lezen ze? Kiezen zij liever print of digitaal? Terug naar de kern is de essentie. Dus waarom willen we als organisatie digitaal of juist papier? Wat betekent dat voor het team? De valkuil bij digitale oplossingen is dat de maakkosten vaak hoger uitvallen. Je hebt meer mogelijkheden, zoals filmpjes, geluid of het toevoegen van spraak. Hoe fancy ook, onderzoek toont steeds weer aan dat de lezer vluchtig gedrag vertoont in inter- en intranetomgevingen. Print, online media, digitale uitgaven en social media zijn belangrijke middelen binnen in- en externe communicatie. Ze hebben elk een eigen rol. Begin bij een push richting website met behulp van een mooi magazine waar je doelgroep toegevoegde waarde aan ontleent. Onderzoek laat zien dat consumenten en medewerkers printmagazines sterk waarderen. Bovendien krijg je echte aandacht, ligt het een tijd in huis en wordt het soms zelfs doorgegeven aan anderen. Vanuit het magazine kan een digitale wereld ontstaan met interactie- en salesmogelijkheden. Fish where the fish are klink erg makkelijk, maar het is in de praktijk moeilijk. Je doelgroep kennen, betekent in gesprek zijn maar vooral ook goed luisteren. Twitter en andere social media bieden hiertoe uitstekende mogelijkheden. Een optimale middelenmix is van groot belang om welk communicatiedoel dan ook te bereiken. Daar waar je doelgroep is, daar gebeurt het!

terug naar het overzicht